O Fair Trade
Fair Trade není charita či humanitární hnutí, ale jednoduše spravedlivý obchod, který nabízí férové obchodní podmínky producentům. Cílem i základní myšlenkou je větší spravedlnost v mezinárodním obchodě. Tedy nevykořisťovat pěstitele, ale respektovat výrobní náklady a cenu lidské práce, tvořit trvale udržitelný obchod a chránit životní prostředí v daném místě.
Bez dětské práce a za přiměřenou cenu
Výrobky označeném logem Fairtrade, World Fair Trade Organization, Fair for Life, Contigo, Naturland Fair, Fairobchod a dalšími garantují, že za jejich produkci nestojí nucená ani dětská práce. Jejich producenti navíc dostali za své zboží spravedlivě zaplaceno. Proto mohou investovat do budoucnosti a získat šanci vymanit se z chudoby vlastními silami.
Jednotliví drobní pěstitelé se tedy sdružují do družstev a místo nevýhodných obchodů s podloudnými překupníky zpracovávají a exportují danou surovinu společně. Díky většímu objemu obchodu se tak dostanou i na mezinárodní trh. Systém Fair Trade pak tato sdružení podporuje v projektech, ze kterých má dlouhodobý prospěch celá komunita. Jde například o stavbu škol, silnic, zdravotních středisek nebo zpracovatelského závodu.
Ohleduplně také k naší planetě
U potravin s fairtradovým logem si můžete být také jistí tím, že byly vypěstovány šetrně k životnímu prostředí. Proto se převážná většina našich výrobků chlubí i značkou BIO.
„Není v naší moci zajistit spravedlnost na celém světě, můžeme k ní ale aspoň trochu přispět a nakupovat férově. Je přece lepší zapálit jen jednu svíčku než naříkat nad tmou.“
Fair Trade, nebo Direct Trade?
I když se zdá, že jde jen o drobnost ve stylu psaní, rozdíl je poměrně důležitý.
Fair Trade (dvě slova – s velkými písmeny v angličtině, s malými v češtině) označuje myšlenku spravedlivého obchodu obecně. Pod termínem „fair trade“ si tak lze představit koncept férového obchodu obecně.
Naproti tomu „Fairtrade“ (psáno jedním slovem s počátečním velkým písmenem) je již konkrétní aplikace tohoto konceptu, kterou definovala Fairtrade Labelling Organization (FLO) později přejmenovaná na Fairtrade International (FI). Ta stanovila podmínky certifikace, systém kontroly a určila také pravidla, za kterých může být na obalu daného výrobku její ochranné logo FAIRTRADE ® (psáno pro změnu velkými písmeny). Takových organizací je ale více a každá má svá pravidla a své certifikační logo – například Fair for Life nebo World Fair Trade Organization (WFTO).
V našem obchodě se střídají všechna tato tři loga a řada dalších.
Direct Trade (neboli přímý obchod) klade důraz na krátký dodavatelský řetězec v podobě přímého vztahu mezi producentem a odběratelem. Na rozdíl od Fair Trade zde není žádná instituce, která by dodržování férovosti obchodu kontrolovala. Garantem férového přístupu je zde pouze daný obchodník a je na zákazníkovi, zda má v danou firmu důvěru. Existují sice základní pravidla pro tento typ obchodování, jejich dodržování však žádná třetí osoba nekontroluje.
Příkladem tohoto přístupu v našem sortimentu je Gepa, El Puente, Contigo, Zotter a další, tedy organizace, které vznikly až o desítky let dříve než samotná certifikace Fairtrade a do jisté míry právě jejich pravidla určila podobu Fairtrade i Fair Trade.